Prebiu: Chelsea Lawan Liverpool



Chelsea are the kind of team I want to play for



Fernando Torres, bekas pujaan dan legenda Liverpool seperti yang kita semua tahu sudah berpindah ke Chelsea dengan kos sejumlah GBP50 juta. Kesan dari perpindahan ini beliau dilabel sebagai pengkhianat dan pemain yang tidak mengenang budi. Sejumlah penyokong Liverpool bertindak membakar jersi Liverpool bertulis Torres sebagai rasa tidak puas hati. Tidak dapat dipastikan jersi ori atau Siam.

Dalam bolasepak moden, pemain datang dan pergi. Ini bukan zaman Pak Kadok atau zaman Kenny Dalglish. Loyalty is dead, long live talent kata orang putih.Zaman bermain dalam satu kelab dari mula mimpi basah sehinggalah sampai ke tahap inkontinen untuk seorang pemain bolasepak sudah tiada lagi. Melainkan pemain itu memang tidak bagus langsung dan tidak ada kelab lain yang berminat mendapatkan khidmatnya. Atau pemain itu terlampau bagus dan hampir mustahil dapat dibeli oleh kelab lain.

Dalam kes Torres, ianya lebih jelas. Pertama dia bukan anak jati Merseyside. Dia datang dari 'sunny Spain' dan memulakan karier beliau bersama kelab Atletico Madrid. Kemudian Fara Benitez bawa beliau ke Liverpool dan aku sendiri sebagai peminat Atletico Madrid berasa agak 'gutted' sedikit tetapi menerima hakikat bahawa setiap pemain bolasepak lazimnya ada dua impian.

Pertama, untuk buat duit. Kedua, menggondol sebanyak pingat yang mungkin. Ini ada dalam diri semua pemain bolasepak. Jangankan Torres, pemain macam Razali Umar Kandasamy juga ada impian sebegitu. Kalau tidak apa jadahnya masih merayap sekitar Jelapang tapi pergi latihan skuad Perak tidak? Beza Torres dengan Razali, seorang profesional dan seorang lagi tidak.

Maka bila Torres ke Liverpool dulu pastinya matlamat beliau ialah untuk buat duit dan menang pingat. Tetapi selepas 3 setengah musim bersama Liverpool, tidak ada satu pingat kejayaan pun yang dapat dikecapi beliau. Umur makin meningkat, rumah pula kata pergi dan kubur kata mari. Larat ke nak tengok asyik-asyik Rudeboy Rooney dan Dubuk Liar saja yang julang piala? Nando pun nak merasa juga.

Maka apabila Chelsea, sebuah kelab tahap tinggi seperti kata Torres, datang mengetuk pintu maka sudah pastilah dalam fikiran waras Torres ianya pilihan yang bijak untuk angkat kaki dan ucapkan sayonara. Seperti mana yang pernah dibuat rakan-rakan beliau seperti Xabi Alonso dan Javier Mascherano. Sekurang-kurangnya bagi Torres hidup bersama Chelsea menjanjikan lebih banyak duit dan prospek memenangi piala yang jauh lebih cerah.

Kerana akhirnya apa yang penting untuk seorang pemain bolasepak sepenuh masa ialah mulut untuk disuap makanan dan hakikat hidup hanya sekali untuk beliau mencipta nama.

Gutted to be leaving Newcastle but I was kind of pushed out the door



Ini apa cerita Andy Carroll ini? Ura-ura mengatakan dia sebenarnya mahu bersama Newcastle United dan tidak langsung teringin ke Liverpool. Tidaklah menghairankan kerapa siapalah dalam dunia ini yang mahu pergi ke 'sinking ship'? Tetapi Mike Ashley macam biasa tamakkan duit maka apabila Liverpool mengibaskan GBP35 juta, berlalulah Carroll ke Liverpool.

Andy Carroll masih muda dan seorang pemain bolasepak yang mempunyai masa depan yang cerah. Bersama Newcastle United musim ini saja beliau sudah meledak 11 gol dalam EPL. Ia rekod yang baik apabila mengambil kira Carroll bermain untuk sebuah kelab pertengahan liga.

Kemudian Carroll pergi ke Liverpool, satu lagi kelab pertengahan liga. Cuma bezanya antara Liverpool dan Newcastle ialah Liverpool kaya sejarah. Tapi itu dulu. Cerita semalam. Cerita basi. Apa yang penting ialah sekarang dan masa depan maka tidak menghairankan apabila Carroll rasa macam taik dipindahkan dari sebuah kelab pertengahan ke sebuah kelab pertengahan yang lain. Talk about career development.

Dan macam Torres, apa yang diinginkan oleh Carroll pastinya duit dan pingat. Bersama Liverpool tidak mustahil beliau akan kecapi kedua-duanya. Tetapi tidak mustahil juga beliau hanya akan dapat duit tanpa pingat. Dan mungkin selepas 2 atau 3 musim Carroll kepingin berpindah ke kelab lain untuk mencari 'holy grail' beliau dan tidak mustahil akan ada kutu-kutu Scouser yang sibuk bakar jersi Carroll pula.

Prebiu

Hari Ahad nanti, kedua-dua pemain ini bakal bertembung dengan masing-masing menyarung jersi kelab baru mereka. Turut serta ialah dua lagi pemain, David Luiz untuk Chelsea dan Luis Suarez untuk Liverpool.

Kalah atau menang itu adat permainan. Tapi sebagai seorang yang lebih cenderung kepada Chelsea pastinya aku harapkan kemenangan Chelsea dan lebih manis lagi melalui gol jaringan Fernando Torres.

Sejak perpindahan Torres ke Stamford Bridge, kem Chelsea di Sokernet telah berdiam diri. Cuma kali ini saja aku bersuara, itu pun bersempena prebiu perlawanan akan datang.

Bagi aku, pemain datang dan pergi dalam satu-satu kelab. Berapa yang dibayar juga aku tidak ambil pusing. Setiap pemain ada penilaiannya, dibuat oleh penjual dan pembeli. Dalam kes Torres kedua penjual dan pembeli sepakat GBP50 juta ialah harga yang sepatutnya. Begitu juga dalam kes Carroll. Siapa kita nak pungpang-pungpang pasal duit berpuluh juta ini?

Adakah Torres pemain yang bagus dan sangat diperlukan Chelsea? Aku pernah menulis tentang hal ini dan menilai antara Torres dan Forlan, pemain yang kini bermain untuk Atletico Madrid, dibeli sebagai pengganti apabila Torres berambus ke Liverpool.

Torres bukanlah pemain yang akan menjamin Champions League atau trofi EPL untuk Chelsea. Tapi dengan adanya beliau maka ia memberi dimensi baru untuk Chelsea dan keupayaan si Nando ini menjaringkan gol sangatlah dialukan, apa lagi di saat Dubuk Liar mengalami kemandulan. Dan oleh kerana Chelsea mampu mendapatkan Torres, why not?

Bising lebih-lebih pun tak guna. Lagi pun bukannya aku dulu lahir kat belakang Stamford Bridge ke apa.

Apa pun, untuk perlawanan akan datang, Chelsea 3 - Liverpool 0.

Tapi kalau kalah, apa ada hal?

No comments:

Post a Comment

Followers

Pageviews