Kalau Dah Namanya Arsenal...





Bangang!


"I don't know if it is long ball or a rugby kick but it worked for them. In England a lot of team create chances like that and it works. We just have to put the ball on the floor and try to play football. It was disappointing to lose because I think we were much the better team. Arsenal made the football, the other team refuse to play football, they were lucky to score with a long ball" - Cesc Fabregas

Terjemahan Melayu:
"Saya tidak tahu jika ianya hantaran jauh atau tendangan ragbi tetapi ia berkesan buat mereka. Di England banyak pasukan mencipta peluang sebegini dan ia berkesan. Kami hanya perlu meletakkan bola di atas padang dan cuba bermain bolasepak. Ia amat mengecewakan untuk kalah kerana saya rasa kami merupakan pasukan yang lebih bagus. Arsenal menjadikannya bolasepak, tetapi pasukan yang satu lagi enggan bermain bolasepak, mereka bernasib baik dapat menjaringkan gol dengan hantaran jauh"

Encik Cesc Fabregas, selamat datang ke England. Mungkin Fabregas ini baru main dengan Arsenal hari Selasa lepas, tapi bila aku periksa balik dia ini rupanya 'reject' Barcelona yang telah pun bersama Arsenal sejak tahun 2003.

Tapi bila difikirkan kembali 8 tahun di England ini bersama dengan Arsenal, di bawah pengurus yang digelar jurulatih terbaik dekad pertama kurun ke-21 bernama Arsene Wenger. Hanya Arsenal dan Arsene Wenger saja di England yang setiap kali kalah akan kompelin pasukan lawan tidak bermain bolasepak. Maka apa nak hairan kalau mamat Fabregas ini pun dah membawa tabiat bangang Arsenal dan Arsene Wenger ini.

Apa benda bolasepak ini sebenarnya? Apa objektif bermain bolasepak? Kenapa setiap kali kalah Arsenal akan bagi alasan pasukan lawan tidak bermain bolasepak? Bangang apa bagi alasan macam ini?

Dalam bolasepak bila kau kalah memang kau boleh bagi seribu satu alasan. Kena laser ke, pengadil kayu ke, dubuk liar kena malaria ke, Fergie's time ke, apa-apa saja alasan ikut suka hati mak bapak kau. Tapi ada satu alasan yang bangang lagi gampang dan sangat tidak jantan bila digunakan yakni kalah kerana pasukan lawan tidak bermain bolasepak.

Bolasepak ada peraturan dan undang-undang. Objektif bila bermain bolasepak ialah untuk menang mengikut peraturan dan undang-undang tersebut. Dan sukacita aku mengingatkan 'menang dengan bermain cantik atau ART' bukanlah sebahagian dari peraturan atau undang-undang tersebut.

Ayat bangang macam yang dikeluarkan oleh Cesc Fabregas hanya menguatkan lagi kepercayaan aku selama ini bahawa Arsenal semenjak berada di bawah Arsene Wenger sudah berubah menjadi kelab ratu cantik dan budak-budak emo.

Bangang, bangang, bangang!

(Sila bergaduh di ruangan komen)

No comments:

Post a Comment

Followers

Pageviews