Tahukah anda, Yob?





"Ater setiap yang beranak di segenap pelusuk negeri teman ini, yang jantan namanye Yob, yang betine namanye Yong, deme ini tidaklah lain makannye kecuali deghoyan dengan tempoyak, dan tidaklah lain pasukan pilihannye melainkan skuad Seladang ajenye"
- Undang-Undang Tubuh Negeri Perak (Fasal 7)

Yob tenang seperti biasa. Pasukan teman idak le kecoh kahwin dengan artis atau sibuk digosipkan dengan artis. Pasukan teman keghojenye main bola ater itu aje le yang dibuat deme sejak adanye langit dan bumi (dan juga padang bola). Deme tak pernah bergebang misi 3 piale ke ape ke. Kalau elok bebenor mainnye, deme menang piale. Kalau idak berape elok gayanye, deme menten je dalam Liga Super. Abih musim Liga Super deme sibuk musim deghoyan. Tapi nama nak kena relegated tu idak le sama sekali.

Yob dan Seladang, sejak dari azali lagi dan sejak dari M Karathu belum jadi Datuk M Karathu, adalah pasukan yang low profile kata orang putih. Tak pernah kecoh dapat pemain bertaraf bintang atau pemain muka jambu. Dasar pembelian pemain Yob sangat mudah, siapa yang gemor makan deghoyan atau tempoyak, deme boleh main untuk Seladang. Tak percaye? Mike tanye Jang Jung!


Deme idak kahwin dengan artis!


Teman tau, dalam bolasepak Malaysia ini apok segala bola ialah tak lain dan tak bukan Red Giants. Udah bermacam piala dijulang deme, jenis yang Liverpool pun tak mampu nak julang ceritenye. Anak sedare Pak Jabit yang keghoje pejabat SUK Selangor tu pernah cerite kat teman, di Selangor FA nun deme simpan piale bukan dalam kabinet lagi dah, tapi dalam gudang! Punya la banyak piale deme menang sampai udah tak terbela gayanye.

Teman tabik. Teman tabik sama Red Giants. Nak banding dengan Seladang teman memang tak tercelen kata orang kampung teman. Tapi itu dari segi fakta dan sejarah aje le ye. Ateh padang, hah lain ceritenye kome!


"Oh kome, deghoyan dah berbunge" - nyanyi Cikgu Jan minggu sudah


Besok di Shah Alam, Yob akan berdepan dengan Red Giants. Tapi Yob tenang setenang air muka Cikgu Jan. Bukan baru kali pertama Yob berdepan dengan Red Giants. Udah tak terkire banyaknye!

Mengikut sumber yang teman dengor, barisan kesebelasan Yob berada dalam keadaan tip-top. Selepas kemenangan bergaye ke atas Happy Warriors dan mengayamkan Khairul Fahmi Che Mat macam ayam KFC (M) Holdings, Seladang terus bernafsu untuk menyondol Red Giants. Ater?


Kiper Kelantan yang femes sedang mengutip buah nyor


Teman yakin, Hantu Kak Limah dan Hantu Piala FA 1992 akan merasuk Yob sekalian esok untuk merampas puncak klasemen Liga Super dari Red Giants. Tidak mustahil asalkan Red Giants tidak keluarkan senjata mesum seperti di bawah yang Sabah pernah gunakan ke atas Yob di Likas minggu lalu.




Bab macam ni, Yob bergoncang sikit.

*Gambor-gambor dari Perak FA dan simpanan peribadi teman

No comments:

Post a Comment

Followers

Pageviews