Gergasi tak berakal?

Akal tarak?

Aku menonton perlawanan bolasepak diantara Selangor menentang Sabah disebuah kedai Tomyam.

Kedua-dua pasukan beraksi macam langau hurung taik. Menyedihkan. Sabah main seperti taik, Selangor pulak jadi Langau, berlegar-legar dan sekejap-sekejap singgah.

Diwaktu rehat, pengulas perlawanan, Saudara Zainal Abidin Rawop mewawancara Timbalan Presiden Persatuan Bolasepak Selangor Dato' Abdul Mokhtar Bin Ahmad yang berada ditepi padang permainan. Ulasan beliau membuatkan aku ketawa dan teruja dalam satu masa. Diantara ayat beliau yang aku masih ingat ialah;

"Pemain seperti tidak tahu menggunakan akal fikiran"
"Tidak serius dan bersungguh, macam main petang-petang"
"Tidak membuat percubaan"
" Keupayaan pemain negara kita macam ni lah... tak berkembang"
"Dah tau penjaga gol cekap pada bola tinggi, cubalah bola rendah pula"

Dan macam-macam lagi yang pedas dan bernas.

Dato' Mokhtar Ahmad

Aku teruja sebab masih ada lagi pengurus yang lantang macam ni. Tabik hormat aku pada Dato'!
Inilah orang yang kita cari! Garang! Tidak menggunakan ayat basi seperti "pemain telah mencuba dengan baik" dan tidak teragak-agak untuk 'membelasah' anak buah sendiri jika mereka memang bengap!

Hakikat sebenar bolasepak Malaysia ialah selalunya mereka bermain ikut arah 'tolo'. Gelombang kebangkitan peminat sebenarnya hanyalah 'emosi'. Mutu permainan liga tempatan masih sama. Kalau bukan semakin bebal, semakin tak berakal.Tahniah Dato'! Dato' sepatutnya jadi Pengerusi FAM.

Siapa tengok aksi 'tak berakal' mamat ni baling bola ke muka pemain T.Team minggu lepas?

No comments:

Post a Comment

Followers

Pageviews