Konfrontasi (Lagi)





Sebenarnya cerita Malaysia lawan Indonesia memang dah jadi kebiasaan sangat. Baik dalam bola sepak atau dalam acara Sukan SEA yang lain. Hari-hari pun kalau kita buka Astro Arena baik dalam acara sukan apa sekali pun, para penonton baik yang di Palembang atau Jakarta akan bising bila berlaku dua perkara sahaja. Pertama bising bersorak bila atlet Indonesia keluar, yang kedua bising mengejek bila atlet Malaysia tunjuk muka.

Perseteruan Malaysia-Indonesia aku anggap memang paling sengit dalam seluruh ASEAN ini. Kalau dengan Singapura pun kita tak macam ni punya teruk. Indonesia kalau dengan Timor Leste pun biasa-biasa juga. Myanmar dengan Thailand yang berperang gajah sebagai Burma dan Siam sebanyak 19 kali beratus tahun dulu sampai jadi Nang Nak dan Bang Rajan pun tak macam ini punya dendam. Sama juga dengan Thailand dan Kemboja yang sekarang masih sibuk berebut kuil. Kemboja yang 33 tahun dulu kena langgar dengan 150,000 askar Vietnam pun tak ada nak kecil hati sampai ke Sukan SEA (tapi itu sebab Vietnam tolong hapuskan Pol Pot dan Khmer Rouge).

Tapi Malaysia dan Indonesia masih terbawa lagi dengan cerita Konfrontasi atau Ganyang. Masih lagi berebut Rendang, Rasa Sayang dan Manohara. Kalau dalam badminton masih nak berebut jadi nombor 2 paling power di dunia selepas China. Kalau dalam silat olahraga tak kisah Vietnam menang pingat emas asalkan Malaysia dan Indonesia boleh berebut pingat perak. Dalam bola sepak pun sama, tak layak Piala Dunia atau Piala Asia tak jadi hal janji dapat menang ke atas satu sama lain. Hatta dalam acara terjun aku tengok Indonesia berusaha mengejek penerjun Malaysia yang memang power dan menang pingat emas walaupun penerjun Indonesia kebanyakannya hampeh (melainkan dalam acara PATI terjun tongkang buat melarikan diri dari pak polisi marinir Malaysia).

Macam pernah aku tuliskan masa zaman Piala AFF 2010 sudah, persengketaan Malaysia dengan Indonesia ini bukan asal dari Sukarno yang mula-mula berteriak 'Ganyang Malaysia!'. Persengketaan ini ribuan tahun dulu punya cerita bermula dari zaman Srivijaya lawan Majapahit. Kalau tak memang tak ada sebab Parameswara lari dari Srivijaya dan mengasaskan Melaka. Tak percaya boleh tanya Sultan Melaka sekarang, Raja Noor Jan Shah.

Oleh kerana itu, ada baiknya juga dalam Sukan SEA ini kita biarkan saja masing-masing meluahkan perasaan yang tersimpan. Biar bersengketa dan bergaduh dalam acara sukan, kalau dipendam lama-lama nanti makin teruk jadinya. Ini lebih baik dari kita berperang balik macam zaman Konfrontasi dulu.

Petang ini di Gelora Bung Karno, pemain bola Malaysia yang masih tak reti nak bersara di harap jangan tertekan. Tak perlu main ART sangat macam Arsenal, cukuplah main bangang-bangang standard ASEAN janji menang. Kalau menang aku jamin kepala Ong Kim Swee berjambul. Kalau kalah siap-siap sajalah untuk dikepala banakan.

No comments:

Post a Comment

Followers

Pageviews