Kenapa Mesti Dikepala Banakan?



Semalam selepas Malaysia seri dengan Singapura, sidang Sokernet telah sebulat suara mengutuk, mengeji, mencaci, menghina dan mengkepala banakan barisan pemain Harimau Muda.

Namun ada beberapa kutu yang kurang faham dengan tindakan sebulat suara Sokernet mengkepala banakan Harimau Muda. Mereka mengungkit-ungkit cerita tahun lepas atau dua tahun sudah bila Harimau Malaya dan Harimau Muda menang Piala AFF dan pingat emas Sukan SEA sekaligus dipuja oleh Sokernet.

Celaka. Dah menang mestilah dipuja, tak akan hendak dikepala banakan pula?

Dalam bola sepak, apabila kita menilai dan memperati permainan satu-satu pasukan, kita akan berakhir dengan salah satu dari 4 kesimpulan berikut:

1) Main cantik dan keputusan cantik - macam Manchester City
2) Main cantik tapi keputusan bangang - macam Arsenal
3) Main bangang tapi keputusan cantik - macam Chelsea
4) Main bangang dan keputusan bangang - macam Pahang

Perlawanan Malaysia lawan Singapura semalam layak dikategorikan dalam pilihan ke-4. Yakni main bangang dan keputusan juga bangang. Aku boleh terima lagi main cantik keputusan bangang  (macam masa Malaysia kalah 3-0 pada Jerman Barat dalam Olimpik 1972) atau main bangang keputusan cantik (macam masa Malaysia menang pingat emas Sukan SEA 2009 mengalahkan Vietnam 1-0). Tapi kalau main bangang dan keputusan bangang, memang layak kita kepala banakan saja.

Benda ini tak perlu nak cerita susah payah sangat. Siapa yang tengok perlawanan semalam dah boleh tahu tinggi mana tahap bangangnya Malaysia (dan Singapura). Aku yang terlelap dekat 2 ke 3 kali depan TV pun tahu bangangnya Malaysia (dan Singapura) semalam. Siapa yang tak tengok dan takat tahu keputusan 0-0 lepas tu kata 'okay apa?', dia termasuk dalam kategori bangang dan boleh kita kepala banakan sama.

Kesimpulannya, kita bukan lawan dengan Jepun semalam. Kita lawan dengan pasukan bola sepak ASEAN lain yang rata-ratanya semua bangang. Dalam seluruh ASEAN sekarang ini tak ada satu pun negara yang reti main bola. Mana pernah ada pasukan bola sepak ASEAN menang Piala Asia pun? Tapi kalau menang Piala AFF dan pingat emas Sukan SEA memang bersepah.

Jadi kalau bermain satu padang dengan Singapura pun boleh terserlah kebangangan Malaysia semalam, jangan haraplah nak pergi Piala Asia. Piala Dunia lagilah jangan berangan. Itu baru lawan Singapura yang bola sepaknya sama bangang macam kita. Lainlah lawan Jepun atau Jerman atau Argentina ke, bolehlah dimaafkan juga kalau Malaysia berperangai bangang.

Kalau begitulah tahap permainan yang ditunjukkan selepas pergi mengaji sampai ke Slovakia tu, aku pun setuju dengan Pipiyapong, eloklah ramai-ramai pakat bersara je. Umur pun rata-rata masih bawah 23 tahun, sempat lagi nak kejar sijil kimpalan Institut Kemahiran Belia Negara.
























Sekadar gambar hiasan

No comments:

Post a Comment

Followers

Pageviews