Ragbinet: Piala Dunia Ragbi 2011



Siapa-siapa yang sedar bahawa di dunia ini banyak lagi sukan lain dimainkan selain dari bolasepak dan main sorok pisang pastinya tahu bahawa di Middle Earth sekarang, yakni New Zealand nama sebenarnya, sedang berlangsung satu acara sukan yang tidak kurang gah.


Acara sukan yang dimaksudkan ialah Piala Dunia Ragbi, sejenis kejohanan yang diadakan secara kuadrenial untuk sukan ragbi.

Asal-Usul Ragbi

Senang cerita macam ini saja. Asalnya dulu orang main 'rugby football'. Tapi peraturan dia berubah-ubah dan tidak seragam. Lepas tu sekumpulan manusia berhimpun di Freemason untuk membuat peraturan baru. Setelah diundi, 13 ahli menyokong peraturan baru ini dan wujudlah apa yang dinamakan 'association football' atau bolasepak. Baki lagi 4 ahli yang menentang kemudian berpecah dan satu susuk tubuh namanya FM Campbell cuba mewujudkan peraturan yang lain yang kemudian membawa kepada lahirnya 'rugby football union'.

Lebih kurang macam perpecahan Kristian dan Islam kalau nak diandaikan. Asalnya agama samawi tapi ada perbezaan teori dan praktik.

Beberapa tahun kemudian, 'rugby football union' melalui perpecahan mazhab. Mereka berpecah dua, yang pertama ialah kumpulan asal dan meneruskan apa yang dipanggil 'rugby union' dan yang kedua pula ialah kumpulan pecahan yang mengembangkan satu lagi cabang ragbi bernama 'rugby league'. Kira lebih kurang satu puak Sunni satu lagi puak Syiah. Atau Katolik dan Protestan. Ikut suka.


Dan mazhab ragbi yang paling utama di dunia sekarang ialah 'rugby union', sama macam mazhab Sunni yang menjadi ikutan ramai penganut Islam. Jadi Piala Dunia Ragbi yang berjalan di New Zealand sekarang ialah untuk mazhab 'rugby union' ini. Jadi sebarang perkataan ragbi selepas ini merujuk pada 'rugby union'.

'Rugby league' tu buang jauh-jauh dulu. Haram sama seperti Syiah dikatakan haram di Malaysia ini.

Cara Bermain Ragbi

Lebih kurang bolasepak. Satu pasukan ada 15 pemain. Main selama 80 minit, 40 minit setiap separuh masa. Matlamat setiap pasukan ialah mendapatkan mata, siapa paling banyak menang. Mata diperolehi dengan cara melakukan 'try' (5 mata), 'conversion' (2 mata) yang boleh dilakukan selepas setiap 'try' dan tendangan penalti atau 'drop goal' yang memberikan 3 mata.

Posisi-posisi dalam ragbi

Untuk cara permainan dan peraturan lebih lanjut, tanya Google.

Piala Dunia Ragbi

Tak seperti bolasepak, Piala Dunia Ragbi hanya bermula pada 1987 dan sejak itu diadakan setiap 4 tahun sekali. Dalam kata lain, setahun selepas setiap kali berlangsungnya Piala Dunia untuk bolasepak.

Trofi yang menjadi rebutan dalam Piala Dunia Ragbi ini dipanggil Webb Ellis, bersempena nama William Webb Ellis yang dikatakan pencipta asal ragbi.

Piala yang menjadi idaman abang ragbi sedunia

Piala Dunia 1987 dimenangi oleh New Zealand yang menewaskan Perancis 29-9. Seterusnya:

1991 - Australia 12-6 England
1995 - Afrika Selatan 15-12 New Zealand
1999 - Australia 35-12 Perancis
2003 - England 20-17 Australia
2007 - Afrika Selatan 15-6 England
2011 - *sekarang ini tengah main

Negara yang pandai bermain ragbi ini secara tradisinya adalah negara Komanwel atau bekas jajahan British. Australia dan New Zealand selalu dilihat sebagai kuasa tradisi ragbi, tapi Afrika Selatan, England dan Perancis juga tidak kurang hebatnya dan sejak 10 tahun yang lampau telah mencabar monopoli Australia serta New Zealand secara konsisten.

Selebihnya, kuasa ragbi lain ialah di kalangan negara kepulauan British dan Ireland, negara-negara pulau kecil di Pasifik dan di Amerika Selatan pula Argentina dinobatkan sebagai raja ragbi. Brazil? Mereka hanya tahu main bolasepak dan bola dada.

Piala Dunia Ragbi 2011

Sebanyak 20 pasukan bertandang ke New Zealand dan dipecahkan sama rata ke dalam 4 kumpulan atau 'pool'. Dua pasukan teratas setiap pool akan layak ke suku akhir dan bermain secara kalah mati sehinggalah ke perlawanan akhir. Pasukan yang menang dinobatkan juara dunia sukan ragbi dan untuk 2 atau 3 tahun jersi ragbinya akan dijual secara ciplak di Danau Kota dan menjadi pilihan rakyat Malaysia yang haram tak reti main ragbi pun!


Pool A - New Zealand, Perancis, Tonga, Jepun & Kanada

Duduk diam dalam Pool A ialah tuan rumah New Zealand atau lebih popular dengan jolokan All Blacks. All Blacks ini memang sah-sah bakal muncul juara Pool A atau kalau tidak Middle Earth akan tenggelam ditelan tsunami. Naib juara berkemungkinan besar adalah juara 5 kali Six Nations yakni Perancis. Tonga, Jepun dan Kanada kira minum petang buat All Blacks dan Perancis.


Pool B - England, Scotland, Argentina, Georgia & Romania

Pool B ini bolehlah dikatakan kumpulan maut. England walaupun menduduki ranking tertinggi tapi macam pasukan bolasepak mereka ada masanya boleh berperangai gampang. Setakat ini walaupun dah menang 2 perlawanan tapi main serius gampang. Antara Argentina, England dan Scotland yang dijangka akan ke suku akhir. Susah nak agak sebenarnya. Georgia dan Romania kira lauk sajalah.


Pool C - Australia, Ireland, Itali, Amerika Syarikat & Russia

Sepatutnya Australia sah-sah juara Pool C tapi baru minggu lepas mereka berperangai bangang dan kalah mengejut di tangan Ireland. Bila Australia kalah yang paling seronok ialah rakyat New Zealand dan rakyat Malaysia yang perasan All Blacks. Tapi rasanya dua pasukan dari Pool C yang akan ke suku akhir tetap Australia dan Ireland. Itali punya ragbi tidaklah sehebat bolasepak mereka. Russia dan Amerika Syarikat pelengkap jadual (ragbi tak sama dengan American Football).


Pool D - Afrika Selatan, Wales, Fiji, Samoa & Namibia

Pool D adalah letaknya pasukan paling power yakni Afrika Selatan. Afrika Selatan ini selaku juara bertahan memang sah akan muncul juara Pool D. Menyusur rapat berkemungkinan besar ialah Wales. Fiji dan Smoa hebat juga tapi sejak kebelakangan ini dah tak berapa reti nak main ragbi. Paling malang dalam Pool D ini ialah Namibia.

Sekarang Piala Dunia Ragbi 2011 masih berlangsung untuk perlawanan peringkat pool. Ia akan berlangsung sehingga perlawanan akhir tanggal 23 Oktober nanti. Oleh kerana ianya dimainkan di New Zealand jadi cabaran buat peminat ragbi di Malaysia ialah macam mana nak layan waktu petang di pejabat. Lainlah kalau hari cuti, bolehlah pekena ragbi puas-puas.

Sembang panjang ni, Malaysia bila pula nak layak ke Piala Dunia Ragbi?

Kahkahkah! Janganlah tanya soalan bangang.

No comments:

Post a Comment

Followers

Pageviews